torstai 13. kesäkuuta 2013

MTP - Money to people, osa 3

Iskuja mahaan ja palleaan. Niitä tuli monta, kolmannen jälkeen verenmaku kipusi kielenpäälle ja viidennen jälkeen kipu oli niin kova, että sekosin laskuissa. Tuli niitä ainakin toinen mokoma, se on varmaa. Suuret kourat pitivät olkapäistäni ja käsistäni kiinni, pitäen minua pystyssä ja torsoni avoimena teräksellä vahvistetun nyrkin iskuille. Että minä inhosin kipua.

Siitä päivästä lähtien se mummo oli paikalla melkein joka kerta, kun kävin kaupassa. Ahdistukseni vaihtui aggressioksi ja käteni alkoivat täristä. Tavallaan pelkäsin, että joku kaunis päivä minä vielä tuuppaisin tuon vanhuksen edeltäni ja menisin pelaamaan. Pelaisin siinä hamaan loppuun asti, enkä antaisi tuon tutisevan naisen laittaa enää yhtäkään kolikkoa laitteen uumeniin.

Jostakin syystä nämä mielikuvat tuntuivat liian hyviltä.

Olin aina ollut väkivaltaa vastaan. Tai oikeammin, olin aina pelännyt kipua, joten jättäydyin tietoisesti pois aktiviteeteista, joissa olisi edes mahdollisuus satuttaa itsensä. Se teki minusta muiden silmissä hyvin hämmentävän tapauksen. Yli puolet tavallisista leikeistä ja peleistä olivat sellaisia, johon en suostunut mukaan edes painostuksen alla. Sitten vielä harrastin kauheasti kaikenlaista näpertelyä. Miniatyyrit olivat suosikkejani. Niiden kokoaminen ja maalaaminen oli jotain, minkä parissa olisin viihtynyt pienen ikuisuuden.

Siinä vaiheessa kun tällainen rauhaa, etenkin omaa rauhaa, rakastava ihminen tajusi haaveilevansa, suorastaan unelmoivansa pienen, harmittoman eläkeläismummon satuttamisesta, sitä huolestui vähän väkisinkin. En oikeasti halunnut satuttaa tuota rouvaa, vaikka tämä minua suunnattomasti ärsyttikin, joten yritin keksiä aggressiolleni toista purkautumiskanavaa. Sain sen jotakuinkin ruotuun, kun aloin kerätä pelaamattomia pelirahojani pieneen nahkakukkaroon. Niihin en koskisi, vannoin itsekseni. En, vaikka ne olisivat viimeiset rahani. Vasta, kun pääsisin jälleen pelikoneen luo, pelaisin niistä jokaisen ja saisin kosmisen järjestyksen palautettua hetkeksi. Sillä ne kolikot kuuluivat siihen automaattiin.

Kului miltei kuukausi niin, etten päässyt pelaamaan kolikkoakaan. Aloin tottua siihen, joka kerta kun kävelin tuon automaattivalloittajan ohi, se tuntui vähän helpommalta. Mietin jo hetken, jos olin päässyt addiktiostani kokonaan eroon. Sitten tuli päivä, kun pelikone oli taas vapaa. Suorastaan juoksin kaupan läpi, unohdin puolet ostoksistani, ja aloin pelata kuukauden aikana kertyneitä pelirahojani hullun kiilto silmissä.

Jokainen ääni, jonka tuo kone päästi minulle, ja vain minulle, oli päätä huumaava sulosointu. Viimeisen kolikon kilahdettua automaatin uumeniin ja rullien pyöräytettyä viimeisen kerran minulle häviävän rivin, tunsin niin suurta helpotusta ja mielihyvää, että polvet pettivät altani ja lysähdin istumaan siihen kaupan eteisen lattialle. Virnuilin kuin vähäjärkinen, mutta minun oli niin käsittämättömän hyvä olla, etten jaksanut välittää. Ja addiktioni oli saanut minusta tiukemman otteen kuin koskaan.


Riemuani ei kuitenkaan kestänyt liian pitkään. Kaupan kassaneiti osasi kertoa minulle tuon minua piinanneen mummon nukkuneen pois.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti